Vlastnosti červené řepy, nutriční hodnota a zdravotní přínosy

Červená řepa je kořenová zelenina, kterou lidé začali využívat k léčebným účelům již ve 2. tisíciletí před naším letopočtem. Je bohatý na vlákninu, kyselinu listovou, mangan, železo, draslík a vitamíny (C a B6).

Podle četných studií dochází při pravidelném užívání červené řepy k posílení imunity, k prevenci nemocí srdce a cév, nervového a pohybového aparátu, hubnutí.

Červená řepa je mimořádně užitečná v období porodu, protože poskytuje prevenci anomálií ve vývoji neurální trubice plodu a komplikací během těhotenství.

10 osvědčených vlastností

Níže je 10 klíčových faktů podložených důkazy o přínosech červené řepy pro tělo.

1. Bohaté složení

řepa

Červená řepa má poměrně nízký obsah kalorií – asi 44 kalorií na 100 gramů.

100 gramů rostliny obsahuje tyto látky:

Název komponenty Hmotnost nebo procento doporučené denní hodnoty
proteiny 1,7 gramů
tuky 0,2 gramů
sacharidy 9 gram
zažívací vláknina 2 gramů
vitamín C 6%
kyselina listová 20%
vitamín B6 3%
hořčíku 6%
draslíku 9%
fosfor 4%
manganu 16%
železo 4%

Sacharidy ve složení kořenové plodiny jsou ve větší míře zastoupeny jednoduchými cukry – glukózou a fruktózou. Jejich obsah se při tepelné úpravě mírně zvyšuje (o 8-12 %).

Rostlina je cenným zdrojem vlákniny. Vláknina podle vědců z Turecka pomáhá snižovat riziko vzniku zhoubných novotvarů, cukrovky II. typu, hypertenze, mrtvice a infarktu myokardu a také obnovuje střevní mikroflóru.

Vitamíny a minerály hrají důležitou roli:

  • kyselina listová nezbytné pro správný růst a fungování buněk.
  • Mangan zajišťuje dostatečnou práci svalové tkáně.
  • Draslík zlepšuje zdraví srdce a snižuje krevní tlak.
  • Železo nezbytný pro syntézu červených krvinek v červené kostní dřeni.
  • vitamin Cpodporuje imunitní systém a zlepšuje stav pokožky.

V lékařství je řepa ceněna zejména pro vysokou koncentraci anorganických dusičnanů a barviv, které snižují krevní tlak, snižují pravděpodobnost rozvoje mnoha kardiovaskulárních onemocnění a mají další léčivé vlastnosti.

Důležité! Řepa také obsahuje fruktany, sacharidy s krátkým řetězcem, které jsou vyloučeny z diety FODMAP.

Červená řepa obsahuje mnoho vitamínů, stopových prvků, antioxidantů a dalších živin, které jsou zodpovědné za všechny její příznivé vlastnosti a snižují pravděpodobnost běžných onemocnění.

2. Snížení krevního tlaku

Vysoký krevní tlak (hypertenze, symptomatická arteriální hypertenze) je jedním z hlavních rizikových faktorů cévní mozkové příhody a infarktu myokardu.

READ
Připevnění podlahy k základu

Četné studie ukazují, že řepa dokáže nejen snížit systolický a diastolický krevní tlak, ale také zabránit časnému rozvoji hypertenze u rizikových jedinců (komplikovaná dědičnost, obezita nebo cukrovka).

Vědci z Velké Británie tvrdí, že použití šťávy nebo dužiny z červené řepy způsobuje pokles krevního tlaku po 3-4 hodinách o 6-7%.

Podobné výsledky ukázaly práce specialistů z Austrálie, kde zjistili, že červená řepa snižuje systolický krevní tlak o 3-4%, diastolický – o 2-4%. Současně je účinek pozorován i u jedinců s normálními ukazateli krevního tlaku.

Mechanismus účinku řepy je údajně založen na působení dusičnanů na stěny tepen, které způsobují rozšíření cév a následný pokles krevního tlaku.

Koncentrace dusičnanů řepy dosahuje maximální hodnoty přibližně 3-6 hodin po užití řepy a samotný hypotenzní účinek je dočasný – 2-7 hodin.

Abyste dosáhli udržitelného účinku, musíte pravidelně konzumovat zeleninu několikrát denně.

Řepa je bohatá na dusičnany, které snižují krevní tlak a zabraňují rozvoji kardiovaskulárních patologií.

3. Zlepšit sportovní výkon

Vědci ze Švýcarska zjistili, že dusičnany obsažené v řepě zvyšují aktivitu oxidativní fosforylace v mitochondriích. Tento proces vede ke zrychlené produkci energie požadované kosterními svaly.

Studie provedené ve Spojeném království ukazují, že užívání 500 ml šťávy z červené řepy denně po dobu jednoho týdne prodlužuje dobu do úplného fyzického vyčerpání během cvičení o 15–25 % a zvyšuje celkový výkon o 1–2 %.

Konzumace červené řepy také zvyšuje spotřebu kyslíku v těle o 20 %. Tato vlastnost zabraňuje rozvoji hypoxie při aktivním tréninku a činí tělo odolnějším.

Je třeba si uvědomit, že maximální koncentrace dusičnanů v krvi je pozorována nejdříve po 3 hodinách. Proto se doporučuje konzumovat řepu v předstihu před očekávanými zátěžemi.

Řepa díky vysokému obsahu dusičnanů zvyšuje odolnost a celkovou výkonnost organismu díky kompetentnějšímu využívání energetických zdrojů.

4. Inhibice zánětu

Chronický zánět je spojován s rozvojem onemocnění, jako je obezita, ischemická choroba srdeční a rakovina.

Červená řepa obsahuje řadu pigmentů (např. betalain), které inhibují tvorbu C-reaktivního proteinu a aktivitu tumor nekrotizujícího faktoru alfa, které jsou důležitými mediátory chronických zánětlivých procesů v těle.

Pozitivně působí rostlina i ve vztahu k volným radikálovým mechanismům, které mohou narušit strukturu tělesných buněk, způsobit mutace a genetická selhání.

READ
Zásady pro výběr topného kotle

Jedna studie z roku 2013 prokázala, že červená řepa dokáže účinně zmírnit bolest u pacientů s osteoartrózou způsobenou zánětem kloubů.

Červená řepa má řadu protizánětlivých účinků, které přispívají k prevenci řady extrémně nebezpečných onemocnění.

5. Zlepšení trávicího systému

Vláknina je jednou z hlavních složek zdravé výživy. Je potravou pro blahodárné zástupce lidské střevní mikroflóry. Stimulace jejich růstu vede ke smrti patogenních a oportunních forem.

Práce amerických vědců ukazují, že řepa zvyšuje četnost stolice, čímž se stává pravidelnější. Pravidelná konzumace zeleniny snižuje riziko zácpy, infekčních a zánětlivých onemocnění střev a divertikulitidy.

Existuje také souvislost mezi pravidelným příjmem červené řepy a nízkým výskytem diabetu II. typu, onemocnění kardiovaskulárního systému a onkologických onemocnění.

Červená řepa je cenným zdrojem vlákniny, která zlepšuje složení střevní mikroflóry a zabraňuje vzniku chronických onemocnění.

6. Udržování práce mozku

Řada mentálních a kognitivních funkcí s věkem klesá. V některých situacích se vyvinou atrofické změny v mozku a objeví se abnormality jako demence, Alzheimerova choroba, Pickova choroba atd.

Leiden University (Nizozemsko) prokázala, že jedním z hlavních důvodů rozvoje popsaných změn je přirozené snížení průtoku krve a snížení zásobování centrálních částí nervového systému kyslíkem.

Bylo prokázáno, že dusičnany, které se nacházejí v řepě, rozšiřují krevní cévy a zvyšují přítok okysličené krve do mozku. Může zlepšit duševní výkon a kognitivní aktivitu.

Při pravidelném užívání zeleniny dochází ke zlepšení paměti a celkové duševní výkonnosti. Zkracuje také čas potřebný k provádění mentálních úkolů.

7. Prevence rakoviny

Velký soubor antioxidantů a protizánětlivých látek ve složení červené řepy může zabránit maligní transformaci buněk.

Američtí vědci v průběhu pokusů na zvířatech zjistili, že extrakt z červené řepy může zpomalit dělení a růst rakovinných buněk.

Byl registrován i negativní vliv zeleniny na dělení maligních buněk prostaty a mléčných žláz. Pokus však probíhal „ve zkumavce“.

Výzkumy ukazují, že řepa má potenciál zabránit a zpomalit rozvoj rakoviny.

8. Pomoc při hubnutí

Červená řepa je dietní produkt, který je bohatý na vodu a vlákninu a má nízký obsah kalorií.

Podle amerických odborníků je konzumace zeleniny a ovoce s nízkou energetickou hodnotou důležitou strategií hubnutí.

Vědci zdůrazňují, že po požití červené řepy se chuť k jídlu během několika následujících hodin výrazně sníží.

READ
Tapeta do kuchyně - 160 fotografií nejlepšího nového designu a dekorace

Nahrazení obvyklých pokrmů červenou řepou (i se stejným obsahem kalorií) v kombinaci s omezením příjmu potravy vede k efektivnějšímu hubnutí (o 50 % více).

Další pozitivní roli hraje vitamin C a antioxidanty, které normalizují metabolismus na úrovni tukové tkáně, podporují využití adipocytů k získávání energie pro potřeby organismu.

Doporučuje se pravidelně konzumovat červenou řepu za účelem úpravy nebo snížení tělesné hmotnosti.

9. Výhody v těhotenství

Řepa je významným zdrojem kyseliny listové. Právě tato biologicky aktivní látka je zodpovědná za správný vývoj neurální trubice plodu a zabraňuje vzniku četných vývojových anomálií.

Zelenina také obsahuje velké množství vitamínu C a dusičnanů, které zlepšují uteroplacentární prokrvení, zabraňují intrauterinní hypoxii plodu a riziku předčasného potratu.

Užívání řepy během těhotenství snižuje riziko abnormalit plodu a komplikací během těhotenství.

10. Ochrana vypálena

Játra zajišťují odvod toxických látek z krve a jejich následné vylučování z těla.

Řepa poskytuje prevenci tukové degenerace jaterních buněk (hepatóza) v přítomnosti diabetes mellitus II. typu nebo obezity, zlepšuje metabolismus cholesterolu v hepatocytech.

Brazilští vědci prokázali, že zelenina je také schopna snížit riziko škodlivých účinků různých toxických látek na jaterní buňky, snížit pravděpodobnost vzniku cirhózy u virové hepatitidy.

Červená řepa zabraňuje řadě extrémně nebezpečných onemocnění jater, zlepšuje metabolismus na úrovni tohoto orgánu.

Kontraindikace

Navzdory všem výhodám může v některých situacích použití řepy poškodit tělo.

Mezi hlavní kontraindikace patří:

  1. Máte alergii na tuto zeleninu.
  2. Arteriální hypotenze. Řepa může zhoršit průběh této patologie kvůli výraznému hypotenznímu účinku.
  3. Urolitiáza nebo onemocnění žlučových kamenů. Červená řepa (zejména zelená) obsahuje velké množství oxalátů, které přispívají k tvorbě kamenů v lumen močových nebo žlučových cest.

Mezi nežádoucí účinky (obvykle pozorované při současném použití více než 1 kg řepy) patří:

  1. Změna barvy moči. Rostlinné pigmenty ji barví do vínové.
  2. Průjem a zvýšená frekvence stolice.
  3. Dyspeptické poruchy. Patří mezi ně: zvýšená tvorba plynu, bolest v oblasti pupku.

Je důležité si uvědomit, že řepa může být konzumována během těhotenství (při absenci výše uvedených kontraindikací). Zelenina obsahuje spoustu vitamínů, minerálů a antioxidantů, které jsou nezbytné pro plný vývoj plodu a prevenci komplikací. Doporučená norma pro těhotné ženy je 300-400 gramů denně.

READ
Jednopodlažní dům v moderním stylu: Parry Sound Bay View Mansion

Která řepa je zdravější: syrová nebo vařená?

V procesu jakékoli tepelné úpravy (vaření, pečení, vaření v páře) se obsah vitamínů a minerálů mírně snižuje (o 5-10%), ale obsah kalorií se zvyšuje o 20%, zvyšuje se koncentrace sacharidů a bílkovin (o 5-10%). XNUMX-XNUMX %).

Proto se doporučuje dát přednost syrové řepě bez tepelné úpravy, ale ne ve všech situacích.

Vařením řepa ztrácí většinu organických fruktanů a dusičnanů, které v odvaru zůstávají. Vařená řepa proto již nemá výrazný vliv na hladinu krevního tlaku.

Sušená červená řepa ztrácí řadu vitamínů (zejména vitamín C) a její energetická hodnota se několikanásobně zvyšuje.

Nakládaná nebo konzervovaná řepa by měla být vyřazena. Má nízkou koncentraci vitamínů a minerálů a pro lidský organismus nepředstavuje zvláštní biologickou hodnotu.

Je lepší dát přednost čerstvé řepě v syrové podobě. Vařená kořenová zelenina stále obsahuje mnoho užitečných látek, ale ztrácí většinu fruktanů a dusičnanů a již nesnižuje krevní tlak.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: